Tuesday, January 6, 2009

Minum Teh Bagus ke Tak?

Selepas dikorek-korek, jumpa gak satu posting by Sandhyap. Aku cuma translate je kat sini.

Minum Teh Bagus ke Tak?

Minum 3 cawan atau lebih adalah bagus sebab kita minum air banyak dan teh ada kebaikan untuk kesihatan, kata penyelidik (kononnya). Banyak manfaat yang boleh didapati dengan meminum 2-3 cawan teh sehari, Contohnya:

1. Teh bole mengurangkan risiko penyakit jantung. Teh mampu melancarkan perjalanan darah dan mengurangkan risiko arteri tersumbat.

2. Teh mempunyai kurang kafein berbanding kopi. Kopi biasanya mempunyai 2 hingga 3 kali lebih kafein berbanding teh. Teh herba atau teh buah mungkin tiada kafein langsung. Kalau tak mau kafein langsung minum teh de-caff.

3. Teh mengandungi anti-oksida. Untuk awet muda makanlah benda-benda yang banyak anti-oksida.

4. Teh boleh mengurangkan risiko kanser. Kanser apa tak pulak disebut.

5. Teh menguatkan sistem imun. Orang yang selalu sakit atau demam lebih baik cuba minum teh banyak sikit.

6. Teh membantu menjaga tulang. Sebab apa tak disebut.

7. Teh memberikan senyuman yang manis. Musykil juga pasal ni. Mungkin sebab bila minum benda panas kita akan "aahhh..." sambil senyum.

8. Teh tiada kalori. Kalau minum 10 liter sehari pun tak gemuk. (Kalau tak campur gula)

9. Teh membantu menghidratkan diri (Mengekalkan kandungan air dalam badan).

10. Teh dapat meningkatkan metabolisma badan. Sesuai untuk orang yang nak diet atau nak kuruskan badan.

3 attacks:

ujie January 6, 2009 at 11:10 AM  

so..kena minum teh la ek.tp ada bagus n tak bagus yer kan....

eworque January 6, 2009 at 2:59 PM  

yg tak bagus belom jumpa lagi hehe

Hanie di sini ... January 6, 2009 at 4:00 PM  

ya saya memang suka teh . walaupun org tua2 kata yg teh ni angin , tapi sya tetap suka , espeselly teh tarikkk...
Anyway , biler nak join HPA?Nanti boleh la promote TEh Herba dan mcm2 teh lagi kat family n kengkawan ...

Related Posts with Thumbnails

Nang it

  © Duan Says... The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP