Saturday, January 3, 2009

7 Larangan Selepas Makan

Jangan Merokok - Penelitian dari pakar membuktikan bahawa merokok sebatang rokok setelah makan sama dengan merokok 10 rokok (kemungkinan terserang kanser lebih besar).

Jangan langsung makan buah-buahan - Terus memakan buah-buahan setelah makan akan menyebabkan perut dipenuhi dengan udara. Untuk itu makanlah buah-buahan 1-2 jam setelah makan atau 1 jam sebelum makan.

Jangan minum teh - Daun teh mengandungi kandungan asid yang tinggi. Kandungan ini akan menyebabkan kandungan protein pada makanan yang telah kita makan sukar untuk dicernakan.

Jangan kendurkan tali pinggang - Mengendurkan tali pinggang setelah makan akan menyebabkan usus terbelit dan tersumbat.

Jangan mandi - Mandi akan menaikkan aliran darah ke tangan, kaki dan badan yang menyebabkan jumlah dara sekitar perut akan terus berkurang. Hal ini akan melemahkan sistem pencernaan di dalam perut kita.

Jangan berjalan-jalan - Mungkin kita selalu dengar bahawa berjalan beberapa langkah setelah makan akan memanjangkan umur. Padahal ini tidaklah benar. Berjalan akan menyebabkan system pencernaan tidak mampu menyerap nutrisi dari makanan yang telah kita makan.

Jangan langsung tidur - Makanan yang kita makan tidak dapat dicerna secara baik. Hal ini akan menyebabkan usus mengalami kembung dan keradangan.

3 attacks:

Anonymous,  January 3, 2009 at 10:11 AM  

nak komen ttg point no 7.

Er...sifat asid adalah masam dari segi rasanya. Contoh bahan yang berasid adalah limau.

Tapi...kalo dikatakan daun teh tue engandungi kandungan asid yang tinggi...errr.....iye ke?

Sulamankasihabadi January 3, 2009 at 11:43 AM  

yang pasti yer..klu jangan tu x yah buat le ek...he3 jangan...jangan n jangan..

Ridhuan January 3, 2009 at 2:30 PM  

Asid dalam teh is amino acid. Memang slalu dengar teh takleh diminum byk sgt and utk bbrp kali sehari je. Banyak argument about good and bad of tea. Regular tea also contained caffeine that is not good to be highly consumed. Asid dlm limau is citric acid. Lepas ni aku tulis pasal teh pulak.

Related Posts with Thumbnails

Nang it

  © Duan Says... The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP