Friday, September 3, 2010

Hati-hati Penggemar Muzik!!

Mungkin tak dak sapa pun dalam dunia ni yang tak suka muzik.. Tak kisah apa-apa jenis genre pun. Ada minat lagu batu.. lagu besi.. lagu meletup.. lagu nasyid.. lagu 3 kupang.. Bunyi kompang kawin pun da kira muzik jugak. Tapi ramai sangat especially golongan wanita ni.. tak kisah lagu apa pun asalkan penyanyi cute je terus minat.. Kalau minat lagu je ok jugak tapi minat kat penyanyi tu yang jadi masalah tu.. sampai kalo penyanyi tu senyum sikit je da bole pengsan.. dasyat betul kan..

Apa yang nak dibebelkan di sini ialah bahaya pengaruh muzik terhadap masyarakat dunia. Kalau anda jenis yang perasan.. memang senang nak pengaruh orang dengan menggunakan muzik.. Contohnya bila ada seorang budak 16 tahun minat lagu punk rock.. bukan setakat goyangan kepala saja yang berubah.. fesyen baju dan seluar akan bertukar kepada saiz 2 kali lebih kecil.. seluar mau ketat abis biar nak pakai pun ambil masa dekat sejam.. rambut mesti tajam.. dan yang paling ditakuti.. muka tukar jadi serius.. tak boleh senyum dah.. Tu baru contoh dari 1 genre. Kalau budak tadi tukar angin minat black metal pulak.. MasyaAllah..

Gambar cun cilok dari: http://madu3.com/v1

Ramai yang rasa perubahan fesyen ikut genre feveret sebagai suatu perkara remeh.. Tapi kalau kita tengok dengan teliti.. genre muzik memecahkan remaja kepada kumpulan tertentu.. yang minat Miley Cyrus, Justin Bieber satu group.. yang minat Jay-Z or Snoop Dogg satu group.. yang minat Foo Fighters, Hoobastank satu group.. yang minat Sex Pistols, The Exploited lg 1 group.. Mula-mula group ni wujud sebab nak tukar-tukar lagu.. tukar pendapat pasal lagu kegemaran masing-masing.. Tapi lepas tu sedar-sedar je bukan setakat minat lagu tapi semua ideologi yang dibawa oleh penyanyi kegemaran.


Ramai tak sedar pasal mesej tersembunyi dalam lagu. Banyak lagu yang bawa mesej perkauman.. kebencian.. seksual.. tapi ramai tak sedar sebab lali dengan alunan muzik yang memukau. Ada yang sedar tapi buat tak tau sebab nak layan muzik yang sedap. Bila dah tiap-tiap hari dengar mula terpengaruh. Ada orang cakap "Aku layan muzik je.. best.. yang lain aku tak buat.." tapi lagu tu sebenarnya puja setan.. salah ke tak salah kalau "layan muzik je"? Ada jugak yang cakap "Aku layan lagu Usher.. Ne-Yo.. Lady Gaga.. lagu pasal romen-romen je.. bukan pasal benci-benci orang pun.. takde kutuk orang pun.."

Tiba-tiba hari ni aku bebel pasal muzik sebab nak anda semua hati-hati.. kadang-kadang tu benda yang simple pun da bole buat kita syirik.. ada yang buat terpesong akidah. Mesej benci, pemujaan, seksual, semua tu dirancang dengan teliti dan diselit dalam lagu bukan secara tak sengaja. Bukan senang nak tulis lirik.. nak buat komposisi muzik.. berbulan.. bertahun.. kalau nak buat 1 album.. Cuba tengok video kat bawah ni yang aku selit.. baru hangpa semua ni nampak sikit kot pasai apa aku tulis pasal ni.

Part 1

Part 2



*I throw shit at you and you will still worship me - Abdul

3 attacks:

nurain September 4, 2010 at 12:12 AM  

ape2 pon..yang pentingnya hati kan?

tepuk ada tnya selera.jngan mudah terpengaruh, kelak binasalah diri..

chewah..malu dengan kata2 sendiri~

~ HuSnA FaDziL~ September 5, 2010 at 3:05 AM  

sangat memberi impak! thanks for sharing ;)

Ridhuan September 5, 2010 at 4:24 AM  

Thanks ain & husna yg sudi baca..

Related Posts with Thumbnails

Nang it

  © Duan Says... The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP