Monday, February 23, 2009

Internet Di Malaysia


Berikutan keghairahan para pengguna internet untuk mencuba servis WiMAX yang dikhabarkan lebih laju dan stabil daripada servis yang lain, TMnet masih tidak melakukan sebarang langkah untuk bertanding malah tetap memberikan tahap perkhidmatan yang sama. Sudah banyak rasa tidak puas hati dari para pengguna Streamyx terutamanya terhadap kelajuan untuk melayar internet atau untuk muat turun. Pengguna yang melanggan servis Streamyx 1Mbps sudah tentu mengetahui bahawa kelajuan muat turun (download speed) biasa yang diperolehi hanya 500kbps iaitu separuh daripada kemampuan maksimum yang dinyatakan. Sebilangan pengguna mungkin bernasib baik untuk mendapat kelajuan muat turun sehingga 800kbps pada waktu-waktu tertentu namun begitu kelajuan memuat naik maklumat (upload speed) pula menjadi rendah dan menyukarkan pelayaran internet.

Celcom dan Maxis menawarkan talian jalur lebar tanpa wayar namun servis-servis seperti ini hanya sesuai sekiranya anda ingin mempunyai talian internet di mana-mana sahaja. Kelajuan yang ditawarkan tidak selaju talian tetap Streamyx atau Jaring kerana hanya menggunakan 3G. Walaupun servis jalur lebar tanpa wayar seperti ini mempunyai kebolehan mudah alih yang tiada tandingan, kelajuan untuk servis yang diberikan bergantung kepada faktor geografi sesebuah tempat. Tidak semua tempat mempunyai kemampuan 3G oleh itu pengguna terpaksa menggunakan GPRS yang berkelajuan rendah tetapi masih dengan kadar bayaran yang sama.

Walaupun sudah banyak pengendali servis intenet di negara ini, persaingan untuk sesuatu servis masih kurang dan menyebabkan kualiti servis internet masih lagi di tahap yang kurang memuaskan. Apa yang ingin dilihat ialah kadar persaingan yang sangat kompetitif seperti yang berlaku di antara pengendali servis telefon mudah alih yang sentiasa bersaing memberikan perkhidmatan yang terbaik dengan kadar harga yang menarik. Para pengguna sendiri perlu lebih rajin menyuarakan pendapat dan rasa tidak puas hati untuk mendesak pihak yang bertanggungjawab supaya bertindak dan memperbaiki perkhidmatan mereka.

6 attacks:

jelikweyh February 23, 2009 at 2:08 PM  

duan ...
P1 WiMAX ok x???
klu tgk harga , murah jerk byr bln2 arround RM49-RM55 ...
tp ak nk tahu gak kualiti der ...
seksa batin ak bila LAN umah ak rosak , WiFi x dpt ...

ak dh sem 2 ... UiTM puncak perdana ... ko dh kj kew???

saya February 24, 2009 at 10:06 AM  

semua pon ada pro & cons dia.. takde yg boleh dikatakan thebest. anyway.. ayat2 macam nak bikin tesis je nih. mwauahhahaa....

cikNiarun February 24, 2009 at 7:40 PM  

menci jek stemx..

donlot lembap..


huu..tp itu la ynag pling laju stakat ni..wimax blum pernah dicuba dong~

p/s:duan bg komentar sket

Ridhuan February 26, 2009 at 6:59 PM  

to ghost > wimax tgh wat promotion tu.. aku rasa better dari stemx yg asyik prob je.

saya > my thesis in english maa..

nurain > patik pun belum try lg..

Farie Amrah March 8, 2009 at 10:15 AM  

so, which 1 u nk suggest neh?
kalo yg mudah alih nyer, mn yg bgus?
ssh la kalo tenet lembab..

Ridhuan March 8, 2009 at 1:50 PM  

skrg ni Wimax pun ade dengar xbest gak.. so kalo for mobility and for single user better pkai broadband wireless. tanya la kiri kanan mana lagi laju kat area u all. Kalo share byk user kat umah.. maybe streamyx or jaring still okay

Related Posts with Thumbnails

Nang it

  © Duan Says... The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP